Håkan Jordman
21.06.2006
» Kuulutus
21.06.2006
» Kuulutus/osayleiskaava ja asemakaava
16.06.2006
» Sosiaalityöntekijää ja hoitajaa haetaan
16.06.2006
» Luokanopettajan viransijaisuus Koskenkylän kouluun
16.06.2006
» Kerhovastaava Koskenkylän iltapäiväkerhoon
09.06.2006
» Kunnan toimistot suljettuina v. 28 - 29
24.05.2006
» Kunnan vaakuna.jpg
23.05.2006
» Pernajan kunnan uudet internetsivut

Håkan Jordman - kuljetusalan yrittäjä

Håkan JordmanHåkan Jordman on ajanut kuorma-autoa 18-vuotiaasta asti, jolloin hän sai ajo-korttinsa. Hän ajoi kymmenen vuotta Birger Johanssonille. Kun Birger lopetti ajamisen, Håkan osti ensimmäisen kuorma-autonsa häneltä ja perusti oman yrityksensä. Kuusi vuotta myöhemmin hän hankki toisen autonsa, ja siitä lähtien yritys on kasvanut tasaisesti ja yritykseen kuuluu tällä hetkellä viisi autoa ja viisi palkattua kuljettajaa.

Håkanin yritys on mitä suurimmassa määrin perheyritys. Vaimo hoitaa konttoripuolta ja poika Peter on koordinaattori joka yhdistelee kuljetuksia. Håkanin tytär auttaa milloin ehtii opiskelujen lomassa, tietenkin hänelläkin on kuorma-autokortti! Håkan kuvaa oman roolinsa "juoksupojaksi" – hän auttaa missä apua tarvitaan.

Kuormassa on useimmiten maanviljelytuotteita. Kuljetukset menevät Kouvolan, Korian ja Kotkan viljavarastoille sekä rehuteollisuudelle. Koordinaattorin tehtävä on sovittaa kuljetukset siten, ettei auto aja tyhjänä. Jos kuljetus menee kauempaa, Länsi- tai Pohjois-Suomeen, paluukuorma on ehdoton.

Håkan Jordmanin kuorma-autotKuormalle on varattu "kippausaika" vastaanottajalla, jolloin kuorma puretaan. Viljavarastot ottavat vastaan aamuseitsemältä puoli neljään. Tästä syystä Jordmanin kuljettajilla on yleensä "normaalit" työpäivät.

Ennen vanhaan puintikausi oli kiireinen aika, jolloin autot pyörivät ylitöissä. Toisaalta talvikausi oli hiljaisempi. EU-säädännön ja isompien siilojen ansiosta työ on jakautunut tasaisesti vuoden aikana.

Kuljetustyö on muuttunut vuosien varrella. Stressitaso on noussut myös tällä alalla tiheämmän liikenteen, kiireisemmän lastauksen ja kippauksen sekä korkean polttoainehinnan aiheuttamaa huonomman kannattavuuden myötä. Jordman muistaa aikoja jolloin dieselöljy maksoi 70 penniä litralta!